We willen toch allemaal een veiliger centrum?De sp.a heeft volgens Marcel Van Dingenen voorstellen voor meer verkeersveiligheid: een beter wegdek, ook vrijdag Zandstraat Winkelwandelstraat.Marcel Van Dingenen: "Het wegnemen van de verdwijnpaal heeft het verkeer op de Grote Markt duidelijk doen toenemen. Dat is ook een logisch en verwacht resultaat van de democratische keuze van de Herentalse bevolking om opnieuw doorgaand verkeer over de Markt mogelijk te maken. Als democratische partij respecteert de Herentalse sp.a de duidelijke uitslag van het volksreferendum. We hebben dat ook steeds op voorhand gezegd, en we hebben onverwijld de beslissing van de bevolking uitgevoerd op het terrein.Voor de sp.a moet elke nieuwe verkeersingreep in het centrum rekening houden met deze democratische beslissing. We willen niet opnieuw straten gaan afsluiten zoals Groen bijvoorbeeld voorstelt. Zij hebben blijkbaar geen vrede met de uitspraak van het bevolking van Herentals."Maar zijn partij ziet volgens Van Dingenen wel mogelijkheden om binnen de huidige verkeerscirculatie een aantal veiligheidsverhogende maatregelen te nemen: 1. Een echt veiligheidsprobleem nu voor fietsers en voetgangers in het centrum is het kapotte wegdek met de stukspringende kasseien. Daar zijn al een aantal valpartijen geweest, en deze onveilige situatie is onhoudbaar.De sp.a pleit voor een snelle verbetering van het wegdek: het uitbreken van de huidige kasseien, en de vervanging ervandoor duurzame kasseien die hun deugdelijkheid wel al bewezen hebben. Wij weten dat het stadsbestuur en de technische dienst hiervoor een dossier klaar heeft, en alles technisch en financieel heeft uitgewerkt en voorbereid. Uit deze voorbereiding blijkt dat deze werken haalbaar zijn zonder al te veel werfoverlast en op een redelijk beperkte termijn. De sp.a wil dat dit dossier nu snel naar de gemeenteraad komt ter goedkeuring."2. "Als we het wegdek aanpassen wil de sp.a ook dat enkele gevaarlijke boordstenen in dat wegdek verdwijnen. In de bochten van de Zandstraat-Collegestraat, Markt-Zandstraat en Bovenrij-Kerkstraat liggen nu gladde arduinen verkeersgeleiders in het wegdek die al meerdere fietsers ten val hebben gebracht. 3. En als we dan het kasseienwegdek vervangen in de Kerkstraat, wenst de sp.a ook tegelijk het verbreden van de smalste stoepen in de Kerkstraat. We zijn daar als partij al langer vragende partij, al van bij de oorspronkelijke heraanleg van de Kerkstraat. Toen kreeg de stad een weigering van bouwvergunning voor bredere voetpaden door een veto van De Lijn. Ondertussen hebben onze burgemeester Jan Peeters en schepen van openbare werken Jos Schellens reeds in juli samen gezeten met De Lijn om nu toch deze goedkeuring te krijgen. Dat is ook gelukt, en de Lijn heeft ook schriftelijk bevestigd dat zij geen bezwaar meer maken tegen een verbreding van de voetpaden met telkens 5Ocm. Ook de Lijn beseft nu blijkbaar, na enkele jaren ervaring, dat dit hun doorstroming van de bussen niet zou in gevaar brengen."4.De sp.a wil ook af van de verkeerschaos in de Zandstraat op de drukke vrijdagen tijdens de vrijdagse markt. Nu lopen daar honderden winkelende marktbezoekers door een winkelstraat met autoverkeer.Wij willen nu de uitbreiding van de autovrije Zandstraat Winkelwandelstraat van zaterdag (in de zomerperiode) naar vrijdag en zaterdag (in diezelfde periode). Dit kan al ingaan vanaf het volgende voorjaarsseizoen." 5. En laten we ons ook niet blindstaren op alleen de verkeerssituatie in het stadscentrum. De sp.a wil dat er ook voortgang gemaakt wordt met de invoering van de zone 30 in de vele kinderrijke woonwijken in onze stad: Ekelenberg, Molekens, Sint-Janneke, ….".Marcel Van Dingenen heeft wel oren naar de voorstellen van de CD&V: "Ook onze coalitiepartner CD&V heeft zinvolle voorstellen geformuleerd om de voorrangsregel op een aantal kruispunten op de Markt te veranderen. Voorstellen die ook ingegeven zijn door een gemeenschappelijke bekommernis om de Markt zo veilig mogelijk te maken, en ook rekening te houden met de uitslag van de volksbevraging over de verdwijnpaal. Deze voorstellen zullen we in de mobiliteitscel van de stad technisch bekijken op hun haalbaarheid en voor- en nadelen. Want alle constructieve suggesties zijn welkom," aldus Marcel Van Dingenen.